Reż. Agnieszka Holland, 2011
Nominacja do Oscara w kategorii: najlepszy film nieanglojęzyczny.

Agnieszka Holland opowiada prawdziwą historię Leopolda Sochy, który ryzykuje własne życie, aby uratować kilkunastu Żydów przed pewną śmiercią. Początkowo zainteresowany tylko własnym dobrem i perspektywą solidnej zapłaty, złodziej, włamywacz i kanalarz pomaga ukryć się uchodźcom z getta na 14 miesięcy w podziemiach okupowanego przez Niemców Lwowa. Inspiracją dla wojennej opowieści o Holokauście stała się oparta na faktach powieść „In the Sewers of Lvov” pióra Roberta Marshalla oraz relacje naocznych świadków opisywanych wydarzeń.

Główny bohater Poldek (Robert Więckiewicz) oprowadza widzów po klaustrofobicznych tunelach, których ciemność oddaje niepewny los skazanych na jego litość ludzkich dusz. Reżyserce udaje się jednak uniknąć schematycznego portretowania tragedii, wplatając w obraz elementy humoru, ironii, a nawet erotyki, a zdjęcia Jolanty Dylewskiej pomagają wyłonić na powierzchnię dylematy moralne protagonisty i terror ciemiężonych.

Więcej o filmie przeczytasz w internetowych bazach filmpolski.pl i IMDB.com.

ul. Księży Młyn

Na Księżym Młynie, przed budynkiem szkoły należącym obecnie do Akademii Sztuk Pięknych, nakręcone zostały ujęcia obrazujące prześladowania lwowskich Żydów przez nazistowskich okupantów. W filmie Holland pojawiają się zaledwie kilkusekundowe migawki.

Podwórze, ul. Nowomiejska 4

W podwórzu pomiędzy ulicami Nowomiejską, a Zachodnią powstały krótkie ujęcia prześladowania Żydów przez SS-manów i żołnierzy Wehrmachtu. Pojawiają się na ekranie na początku filmu.

Park Staromiejski (Oko śledzia)

Większość scen rozgrywających się w kanałach zrealizowano ze względów praktycznych w studio. Jednak kilka z nich powstało w autentycznym kanale rzeki Łódki znajdującym się pod Parkiem Staromiejskim. W filmie kanał Łódki pojawia się w trzech momentach. Pierwszym z nich jest rozpoczynająca się masakra w lwowkim getcie, kiedy to Poldek (Robert Więckiewicz) i Szczepek (Krzysztof Skonieczny) spotykają w kanałach szukających ratunku Żydów. Prowadzą grupę Chigera (Herbert Knaup) w bezpieczne miejsce.

Poza tą sceną dwukrotnie widzimy na ekranie wejście do kanału, gdy Poldek pozwala małej Krysi Chiger (Milla Bańkowicz) spojrzeć przez właz na lwowską ulicę (choć sama ulica to już okolice Rybku w Piotrkowie Trybunalskim) oraz kiedy Poldek i Mundek (Benno Fürmann) podchodzą do wyjścia na powierzchnię w poszukiwaniu Mani.

fot. Robert Pałka © Schmidtz Katze Filmkollektiv, WFDiF, The Film Works

ul. Włókiennicza 11 (Pasaż Majewskiego)

W miejscu, w którym obecnie zaczyna się pasaż Hilarego Majewskiego w filmie W ciemności znajdował się płot i brama lwowskiego getta, przez które handlowano towarami z getta. W jednej z początkowych scen do stojącego za płotem Mundka podchodzi Szczepek i uderza go w twarz, za to, że Mundek sprzedał mu podrabiany pierścionek zaręczynowy

ul. Jaracza 22a

Pod tym adresem zainscenizowano lwowskie targowisko. Widzimy je w scenie, w której Socha kupując warzywa na straganie słyszy od sprzedającej kobiety o 10 zamordowanych Polakach w odwecie za zabicie niemieckiego żołnierza. Przechodząc obok szubienicy spostrzega, że jednym z Polaków, na którym dokonano egzekucji jest Szczepek.


fot. Robert Pałka © Schmidtz Katze Filmkollektiv, WFDiF, The Film Works

ul. Nad Jasieniem

W pobliżu mostu nad rzeką Jasień rozgrywa się scena pogrzebu nowo narodzonego synka Chai. Poldek zakopuje ciało chłopca na brzegu, a stojący u wyjścia z podziemnego kanału Klara (Agnieszka Grochowska), Chiger i Jakub (Jerzy Walczak) żegnają go modlitwą.