Przędzalnia bawełny Karola Scheiblera została wybudowana w latach 1870 - 1873. Ten ogromny, ceglany budynek ciągnie się na przestrzeni ponad 200 - metrów wzdłuż dzisiejszej ulicy Tymienieckiego. Oryginalne elementy architektoniczne jak monumentalne ośmioboczne wieże, w których mieściły się windy i klatki schodowe czy mur zwieńczony krenelażem sprawiają, że przędzalnia przypomina fortecę. Wszystkie maszyny napędzała umieszczona w centralnej części gmachu maszyna parowa. 

 

Wnętrza dawnej przędzalni zostały gruntownie przebudowane i służą dziś jako luksusowe apartamenty.

Ziemia obiecana,

reż. Andrzej Wajda, 1974

 

Przędzalnia Scheiblera odgrywa w “Ziemi Obiecanej” istotną rolę. Początkowo jej filmowym właścicielem jest fabrykant Muller. Widzimy spieszących do pracy robotników: mężczyzn, kobiety i dzieci, którzy tłoczą się przy bramie od ulicy Tymienieckiego. To samo miejsce widzimy jeszcze w końcowych scenach, jednak fabryka ma już innego właściciela – o czym informują nas inicjały K.B. nad bramą. Jest nim Karol Borowiecki. Ujęcia siedzących przed bramą strajkujących robotników przeplatane są ze zdjęciami pustych hal fabrycznych. 

Kilkukrotnie widzimy także schody znajdujące się na tyłach fabryki: tędy robotnicy zmierzają do pracy, tutaj została też nagrana scena, w której Lucy Zuckerowa wyznaje Borowieckiemu, że jest w ciąży. To także jedno z tych miejsc, które mijają Anka i ojciec Karola Borowieckiego w długiej scenie przyjazdu do Łodzi. 

 

Przeczytaj więcej o filmie tutaj.

 

Daens

reż. Stijn Coninx, 1992

 

Francusko – belgijsko – holenderska koprodukcja opowiada historię żyjącego pod koniec XIX w. księdza, Adolpha Daensa, który w małym belgijskim miasteczku Aalst walczy o prawa pracowników wielkich fabryk włókienniczych. Zdecydowaną większość zdjęć nakręcono w Belgii, natomiast fabrykę włókienniczą w filmie gra przędzalnia przy ul. Tymienieckiego. W autentycznych wnętrzach brakowało jednak maszyn. Krosna sprowadzono z innych miejsc i kiedy wreszcie stanęły w fabryce, uruchomiono napędzające je pasy.

Trop oscarowy w tej realizacji jest podwójny: po pierwsze scenografem filmu został Allan Starski – późniejszy laureat Oscara za film “Lista Schindlera” Stevena Spielberga, po drugie